Tarih Nedir?
Tarih; bireylerin ve onların oluşturduğu toplumların eylemlerini yer ve zaman
göstererek, neden-sonuç ilişkisi kurarak, objektif bir biçimde ve kanıtlara dayalı
olarak inceleyen sosyal bir bilimdir.
Şüphesiz tarih dersinin de, diğer tüm derslerde olduğu gibi, öğretilmesine
yönelik kimi yaklaşımlar ve amaçlar taşıdığını görmekteyiz. Tarih dersi aracılığıyla,
geçmişe ilişkin bilgi veya inanışların öğrencilere aktarılması konusunda üç önemli
yaklaşım vardır:
Miras Olarak Tarih: Ait olunan grubun (Millet, kabile, sınıf, cemaat, v.s.)
geçmişine saygı duyulması yoluyla, bir mensubiyet edindirme amacı güdülür.
Ahlaki Eğitim İçin Tarih: Çoğunlukla telkin ve tarihten gösterilen örnek olaylar
yoluyla, kimi ahlaki kuralların kazandırılması amacı güdülür.
Günümüz Dünyasını Anlamak İçin Tarih: Tarih dersinin öğretilmesi noktasında
tüm yaklaşım ve ilkelerin kaynağını bu amaç oluşturmaktadır.
Tarih öğretimi alanındaki yeni yaklaşımların içerdiği problem çözme becerilerinin kazanılması,
duyuşsal özelliklerin kazanılması, tarihsel düşünme becerisinin geliştirilebilmesi,
eleştirel düşünme becerisinin kazandırılması, tarihsel çevreyle empatinin sağlanması,
önkestirim gibi temel davranışlar günümüz dünyasını anlayabilmenin ön şartı olan
davranışlardır.
göstererek, neden-sonuç ilişkisi kurarak, objektif bir biçimde ve kanıtlara dayalı
olarak inceleyen sosyal bir bilimdir.
Şüphesiz tarih dersinin de, diğer tüm derslerde olduğu gibi, öğretilmesine
yönelik kimi yaklaşımlar ve amaçlar taşıdığını görmekteyiz. Tarih dersi aracılığıyla,
geçmişe ilişkin bilgi veya inanışların öğrencilere aktarılması konusunda üç önemli
yaklaşım vardır:
Miras Olarak Tarih: Ait olunan grubun (Millet, kabile, sınıf, cemaat, v.s.)
geçmişine saygı duyulması yoluyla, bir mensubiyet edindirme amacı güdülür.
Ahlaki Eğitim İçin Tarih: Çoğunlukla telkin ve tarihten gösterilen örnek olaylar
yoluyla, kimi ahlaki kuralların kazandırılması amacı güdülür.
Günümüz Dünyasını Anlamak İçin Tarih: Tarih dersinin öğretilmesi noktasında
tüm yaklaşım ve ilkelerin kaynağını bu amaç oluşturmaktadır.
Tarih öğretimi alanındaki yeni yaklaşımların içerdiği problem çözme becerilerinin kazanılması,
duyuşsal özelliklerin kazanılması, tarihsel düşünme becerisinin geliştirilebilmesi,
eleştirel düşünme becerisinin kazandırılması, tarihsel çevreyle empatinin sağlanması,
önkestirim gibi temel davranışlar günümüz dünyasını anlayabilmenin ön şartı olan
davranışlardır.
0 yorum: